Doorgaan naar hoofdcontent

Kosterskind II

Winter, 1974.

Op een stormachtige winteravond zat mijn vader - koster van een gigantische Katholieke kerk in Vinkeveen - achter de Volkskrant in zijn oranje jaren zeventig Berend Boudewijn fauteuil. ‘Hoor jij die deur in de kerktoren ook zo klapperen?’ En inderdaad hoorden we een onregelmatig bonkend geluid boven de gierende wind uit komen. Vol bravoure stelde ik voor om hem wel even dicht te doen. ‘Prima, en neem ook maar een zaklamp mee want dan hoeft het grote licht in de kerk niet aan’. Ik pakte mijn jas, de grote metalen kerksleutel en liep naar de overkant. Spannend! 


Het waaide onrustig en de kleine toegangsdeur aan de zijkant van het kerkgebouw klapte met een luide nagalm achter mij dicht. Eenmaal afgezonderd van de buitenwereld besefte ik pas hoeveel geluid zo’n immens kerkgebouw produceert tijdens een storm. Gegeseld door de beukende wind werd het gebouw op de proef gesteld. Als een oude dame met jicht kreunde en steunde het van alle kanten. Ik deed de zaklamp aan, maar de batterijen hadden hun beste tijd wel gehad. Een zwak schijnsel verlichtte het pad naar achteren, richting de stenen wenteltrap van de kerktoren. Eenmaal door het houten hek van de trap begon ik aan de beklimming. Het leek wel alsof de jakkerende wind de toren deed bewegen en ik voelde mijn knieën weker worden bij iedere stap. Het angstaanjagende geluid van een langzaam piepende scharnier, gevolgd door een luide klap hielp daar ook al niet bij. Mijn bravoure begon deukjes op te lopen en ik had gelijk al spijt van mijn initiatief om dat klusje wel even te klaren. Maar ik kon natuurlijk niet meer terug, want gezichtsverlies. Tot overmaat van ramp verdween het laatste restje energie uit mijn zaklamp en moest ik min of meer op de tast naar boven. Eenmaal aangekomen bij de duistere ruimte van ’Het uurwerk’ moest ik op zoek naar het zwart bakelieten draaiknopje van de verlichting. Die ging uiteindelijk aan, maar het met stof bedekte peertje gaf zo weinig licht dat er nauwelijks zicht was. De stormwind wervelde als een gek door de ruimte en ik kon met moeite de bewuste eikenhouten deur weer terug duwen en vergrendelen. Zo, die was dicht. Nu als de wiedeweerga weer naar beneden, want ik wist wel dat er natuurlijk helemaal geen geesten en zo bestaan maar deze lugubere setting deed toch anders vermoeden. Even leek het alsof ik door de smalle torenraampjes een mysterieuze oranje gloed zag oplichten vanaf het nabijgelegen kerkhof, maar dat zou ook het schijnsel van de volle maan geweest kunnen zijn. Ik gleed van schrik bijna uit op de trap toen de torenklok twaalf uur begon te slaan, maar ik kon mijzelf herpakken en vervolgde met knikkende knieën de weg naar beneden. Even hield ik stil en mijn adem in. Hoorde ik nou voetstappen op de trap? Nee, dat leek maar zo… Snel het houten hek afsluiten en met versnelde pas en bonkend hart naar de uitgang van de kerk. En nu kan ik het me verbeeld hebben, maar eenmaal buiten hoorde ik op het grote kerkorgel toch echt de eerst akkoorden van Bach's Toccata & Fugue in D mineur ingezet worden.


‘En, gelukt?’ vroeg mijn vader onzichtbaar lachend vanachter zijn krant. ‘O, ja hoor’ riep ik quasi nonchalant terug en liep linea recta naar mijn veilige slaapkamer om te luisteren naar een liedje van Spooky and Sue.


Would you like to swing on a star,

carry moonbeams home in a jar?

And be better, off than you are

or would you rather be a mule?

(Yeah, yeah, tell 'em 'bout a mule now)
















Reacties

  1. Ik leefde met jou mee en moedig om alleen in het " donker" naar binnen te gaan.ik wacht op het vervolg!!!!👍

    BeantwoordenVerwijderen
  2. enig ! Ik beleef het helemaal mee ,zo leuk dat ik al die details meteen voor me zie en kan het emotioneel ook helemaal meevoelen. Ik heb wat doden gestorven op weg naar repetities van het jongerenkoor door die zijdeur gaan en dan het kerhof vlakbij ...snel een sprintje trekken of wachten tot er iemand anders liep, en idd een lege kerk en die geluiden..spooky ,midsummer murders sfeer :-) . Er waren kinderen die hadden in de grafkelder botten zien liggen door gaten (doorgeroest) en we gingen met clubje vriendinnen een keer kijken savonds ,volgens mij ook nog in die van mn opa en oma en ik dacht dat ik gezucht hoorde ook...uitwendig stoer lachen ,maar inwendig beven en met knikkende knieën naar huis.,brrr.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Caroline. Een kerkhof in het donker heeft altijd een onaangename sfeer inderdaad. Helaas ben ik nooit in een bootje onder de Kerk wezen varen. Daar zouden ook lijken drijven vanaf het kerkhof. Volgens de verhalen dan…

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Signalen

Zoals je wellicht weet was mijn vader Toon lange tijd koster van de grote, niet te vermijden Rooms Katholieke kerk van Vinkeveen. In zijn hart was hij nog steeds graficus, maar de stress op de drukkerij noopte hem in de jaren zestig van de vorige eeuw tot het maken van een carrièreswitch. Een achteraf verstandige keuze, want zo was hij verlost van veeleisende oplages en deadlines. Beter voor zijn hart. Tegelijkertijd had niet alleen zijn carrière een rigoureuze wending genomen, maar ook zijn levenswijze. Van hardwerkende loonslaaf naar levensgenieter met voldoende ruimte voor ontspanning en expressie. Zijn gedachtengoed bevond zich voornamelijk aan de linkerkant van het politieke spectrum met alle bijbehorende kenmerken. Een oranje Citroen Deux Chevaux bestelauto, gecamoufleerd tussen de prettig verwaarloosde voortuin van de ambtswoning aan de Kerklaan. Een al even weelderige moestuin met onbespoten groenten en fruit op roeiafstand, diverse fietsen en saxofoons, jazzmuziek, ribfluwelen

Dagelijkse ergernissen, deel 1

 Met korting naar de sauna. Yes! Vier originele zegels uit de weekendkrant zoeken en uitknippen (netjes langs de stippellijn), aanmelden op Dagjewelness.nl, activatiecode invullen, voornaam-achternaam-emailadres invullen, actievoorwaarden gelezen (not), nieuwsbrief ontvangen (nee, dank u) spaarkaart downloaden en uitprinten. Printercardridge magenta op!  Nieuwe halen (€€€) en installeren. Instructie lezen, opnieuw installeren. 'Paper jam'. Printer open, duur printerpapier verwijderen. Vingers en printer vol inktvlekken. Nog steeds 'paper jam'. Printer achterkant gedeeltelijk ontmantelen om de laatste restjes papier weg te peuteren met een pincet. Printer uit en aan, uitlijnen, 'printercardridge zwart bijna leeg.…… printecardridge zwart leeg'. Twee A4 spaarkaarten uiteindelijk uitgeprint in de onduidelijke kleur lichtblauw. Zegels plakken, lijm vastgekoekt op de bodem van het plastic HEMA flesje. Prittstift onvindbaar. Net zo lang met je nagels peuteren totdat h

Nerd alert

De lezer die denkt dat Arduino een plaats is in Noord-Italië, de Commodore 64 een soulband uit de jaren 70 of de  Quantum  een winkel met eigentijdse woonaccessoires, kan nu wel stoppen met lezen. Nee echt, het heeft geen zin… Nerd A: 'Ik weet nog goed dat ik een harddisk kocht van maar liefst HONDERDTWINTIG Megabytes. Voor 400 gulden op de HCC dagen.' Nerd B: 'Ik had een modem van 1200 baud en daarmee hield ik de hele avond de telefoonlijn bezet door in te bellen naar een BBS'. Nerd A: '…met een 80486 processor en 2 MB intern geheugen…' Nerd B: '…Schitterend, de hele dag GRATIS spelletjes downloaden…' Nerd A: '….Windows 95 en later natuurlijk Linux …' Nerd B: '…ja, de hele avond onbereikbaar en pa maar klagen over die hoge telefoonrekening. Echt lachen!' Nerd A: '…met SoundBlaster Pro geluidskaart en floppy disks die hun naam nog eer aandeden…' Nerd B: '…mijn eerste email adres bij World Online, met die gekke Nina Brink.'